Nieuws

Studiedag Accrete


Laatst bijgewerkt op: 6 februari 2017 11:04.

Vlooien en spelen De studiedag van Accrete stond in het teken van spelen en vlooien. Het gedrag dat we dagelijks vertonen op de werkvloer is vaak minder rationeel dan we denken.

Dit alles werd duidelijk door uitkomsten van wetenschappelijke onderzoeken van de hersenen en door ons gedrag naast dat van dieren te leggen.

Vlooien

Door een presentatie en rondleiding van biologen in de apenheul te krijgen werd duidelijk dat vlooien ook belangrijk is voor mensen.

Apen vlooien soms uren achter elkaar terwijl ze geen eens vlooien hebben.

Het vlooigedrag van apen heeft vooral een sociale functie.

Tijdens het vlooien komt het stofje endorfine vrij in het lichaam. Het werkt als een soort beloning voor de hersenen en geeft een gevoel van gelukzaligheid.

Het mooie is dat dit voor zowel de vlooier als de gevlooide geldt. Met als gevolg dat de onderlinge band versterkt.

Ook bij mensen werkt het zo. Op het werk is onze manier van vlooien bijvoorbeeld door met elkaar koffie te drinken, het even over andere zaken te hebben dan werk. Er ontstaat vertrouwen waardoor je beter met elkaar kunt samenwerken.

Spelen

Neurowetenschapper Mark Mieras heeft zich verdiept in de werking van onze hersenen. Hij vertelde dat mensen de neiging hebben om te stoppen met spelen en leren als ze volwassen zijn.

Bij spelen, kijk naar de natuur, hoort van zelfsprekend fouten maken. Volwassenen denken dat ze geen fouten meer mogen maken. Zo ook binnen organisaties: er gelden vaste regels, medewerkers hebben te weinig ruimte om te ontdekken en fouten te maken.

Er is sprake van aangeleerde hulpeloosheid waardoor mensen niet meer creatief kunnen denken.

In plaats van te vluchten in veilige regels, procedures of methodes is het van belang om te spelen en fouten durven te maken. Hierdoor worden volgens Mieras, zowel kinderen als volwassenen, creatiever, productiever en gelukkiger.

Vertrouwen

De dag was een bevestiging, dat we als Accrete, op de goede weg zitten met het aanbod van gepersonaliseerd onderwijs.

Door kinderen meer zelf te laten uitvinden, (lees spelen dus fouten maken), leren ze meer.

Dit betekent ook dat de rol van de leerkracht verandert. De leraar moet meer loslaten en kinderen ‘eigenaar’ laten zijn van hun leren. De kinderen meer uitdagen en meegeven dat fouten maken bij leren hoort.

Het eerste dat kinderen moeten krijgen is vertrouwen, dat ze het zelf kunnen, dat is de sleutel tot ontwikkeling. Het opent de weg naar durven, doen en doorzetten, en hierdoor naar zelfstandigheid en succes. Een goede relatie van de leerkracht met de leerling vormt de basis voor leren.

Kindcentrum De Buuzekaemp biedt doorlopende leerlijnen
op de kinderopvang!